مرمت و تثبيت طلا چسبان‌هاي کاخ ملت به اتمام رسيد

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي – تاريخي سعدآباد، «معصومه نعمتي» مسوول واحد حفاظت و مرمت آثار مجموعه سعدآباد در اين باره گفت: براي اجراي کار طلاچسباني که اصطلاحاً به آن لب شور نيز مي‌گويند مانند ساير نقاط کاخ ملت که اين هنر بکار گرفته شده ابتدا يک لايه اُخرا زير ورق طلا کشيده شده و سپس ورق طلا بر روي آن‌ها چسبانده شده است.

مسوول واحد حفاظت و مرمت آثار مجموعه سعدآباد افزود: ورق‌هاي طلايي که براي اين کار استفاده مي‌شوند بسيار نازک و حساس هستند، اين ورق‌ها در جاهايي که تماس دست و يا پرده‌ها با آن قسمت زياد است پاک شده بود و در همه جاي آن آثار دوده و گرد و خاک ديده مي‌شد.

نعمتي در خصوص مراحل حفاظت و مرمت طلا چسبان‌ها اظهار داشت: اين عمليات به مدت پنج هفته توسط کار‌شناسان و متخصصان مرمت آثار و با نظارت واحد حفاظت و مرمت آثار مجموعه سعدآباد انجام شد.

اين مسوول توضيح داد: براي پاکسازي طلا چسبان‌ها از محلول آب مقطر و اتانول با غلظتي بين ۵ تا ۲۰ درصد استفاده شد و سپس با محلول ۵درصد پارالوييد B۷۲ محلول در استون تثبيت و استحکام بخشي شدند، قسمت‌هايي که ورق‌هاي طلا پاک شده بود، بوسيله رنگ اکريليک موزون سازي رنگي شده و در ‌‌نهايت با محلول۳ درصد پارالوييد B۷۲ محلول در استون تثبيت شدند.

وي در پايان افزود: اين روش مرمتي بدون اينکه آسيبي به طلا چسبان‌ها وارد کند، طبق مباني نظري مرمتي در صورت نياز قابل برگشت هستند.

وي خاطر نشان کرد: به چسباندن ورقه‌هاي نازک طلا بر روي گچبري‌هاي ديوار که در معماري جهت تزئين سقف و ديوار بکار مي‌رفته «طلا چسبان» و يا «لب شور» مي‌گويند.
/108

انتهای پیام/

کد خبر 1391081717